Jeg vil aldrig mere have ferie!

Så er ferien forhåbentligt vel overstået. Et par uger eller mere, hvor du er kommet fuldkomment ned i gear, mail og tlf. har måske været slukket, og familien har nydt dit nærvær.
Sidste del af ferien er dog måske alligevel gået med lidt arbejde eller bekymringen om alt det, der har ophobet sig, i den tid du har været væk. Opstartsbekymringen er bekræftet. Tonsvis af mails, papirer og masser af To Do’s. Valget mellem lange arbejdsdage eller dårlig samvittighed. En fornemmelse af, at ferien har været et dyrt købt frirum, og i virkeligheden har været helt ligegyldig. Kender du det?
Hvad gør man?

Råd nr. 1!
Sæt mål.
VIGTIGT – Find ud af hvad der er dine mål – Ikke andres. Der venter et hav af opgaver og opdateringer, men hvad er det du skal nå, hvad er dine prioriteter? Sæt klokkeklarer mål for de kommende uger. Er du i tvivl om, hvad du skal have af mål, så brug tid på at finde ud af det, tal med din chef og kollegaer. Og det er vigtigt, det er mål du brænder for.

Råd nr. 2!
Sæt tid af til at komme retur.
Alt efter din position vil du have forskellige opgaver, værktøjer og mulighed for at strukturer din tid. Men sæt tid af til at mødes med vigtige personer og til at blive briefet. Tid til at få overblik over mailen, og tid til at få overblikket over de opgaver der ligger. Sæt denne tid af i timer, så du virkelig når det du skal.
Hvis andre styrer din kalender (hvilket gør det endnu vanskeligere), så sørg stadig for, du har den mulige tid til at få overblikket.

Råd nr. 3!
Prioriter.
Når du begynder at få overblikket, så prioriter opgavernes vigtighed. Dette gør du i forhold til dine egne fastsatte mål. Om det er HASTER eller Nice, hvad andre mennesker ønsker og hvad du har af tid. Det er en god ide, at lave prioriteterne A-B-C. Hvor A er HASTER – B SKAL Ordnes – C er når eller hvis der bliver tid. Er du i tvivl om prioriteterne, så tal igen med din chef eller kollegaer, vel og mærket efter du selv har gjort dig tanker omkring det – således der afstemmes forventninger.

Råd nr. 4!
Planlæg.
Sæt datoer på de forskellige opgaver, som du har prioriteret. Er der personer, der skal have tilbagemelding, men det bliver senere, så tal med dem/mail om det, hellere få afstemt det, så det ikke bliver et problem for den anden person – eller i sidste ende dig selv. De fleste personer har selv været på ferie, og er generelt forstående overfor det.

Råd nr. 5!
Nyd det.
Nyd minderne fra ferien. Nyd at der kommer en ny ferie på et tidspunkt. Nyd at du har en plan. Nyd alt det gode – Så det er det du fokuserer på. Dine kolleger, din familie og ikke mindst din egen krop vil takke dig. Fordi du har taget en beslutning om, at blive en endnu bedre jeg kommer retur nu udgave af dig selv.

Et sidste tip – Det kan virke uoverskueligt det, der står i disse råd – men de virker. Bedre at have overblikket og jagte det du ønsker, end at du jagter To Do’s og bliver jagtet af alle andres mål. Og husk, øvelse gør MESTER – Så gør dette – og det er ikke for sent, selvom du er kommet tilbage i sidste uge. Og tilpas det gerne med det, der passer dig bedst.

Lykke til med at komme tilbage.